ДОДАТКИ ДО
МОНОГРАФІЇ Ю.Б. Іванова та А.А. Пилипенко ІНТЕГРАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ: ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА
ОРГАНІЗАЦІЯ УПРАВЛІННЯ |
||||||
Таблиця А.12 Розвиток
інтеграційних відносин вздовж кривої консолідації галузі (на основі [7, с.
65-69; 45, с. 93-96; 372]) |
||||||
Параметри |
Етапи життєвого циклу відповідно до
моделі A.T. Kearney, що відбиває частку ринку
присутніх на ньому компаній |
|||||
Початок |
Зростання |
Спеціалізація |
Рівновага |
|||
Етапи життєвого циклу галузі (чи
товару) у загальноприйнятій інтерпретації |
||||||
НДДКР |
Освоєння й запуск |
Початкове зростання |
Прискорене
зростання |
Зростання продажів |
Зрілість |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Особливість етапу |
Порівняна відсутність конкуренції всередині галузі при
одночасно високому рівні суперництва з субститутними
галузями |
Число бізнесів, що входять у
галузь, стійко знижується. Джерелом
конкурентної переваги стає вміння користуватися економмією
від масштабу й нагромадженням досвіду |
Для збереження темпів
зростання, досягнутих провідними компаніями галузі в попередні періоди, необхідні
додаткові ресурси й зусилля, що може викликати потребу в інтеграції у іншу
галузь |
|||
Представлені типи підприємств |
Присутні переважно
підприємства – лідери у розробці й виробництві інноваційного продукту або ті,
що мають належну фінансову підтримку (власні кошти чи синергія з інших
галузей) |
Три типи підприємств: 1)
лідери ринку, що впровадили регулярний менеджмент; 2) конкуренти лідерів, які
відстають за темпами зростання через "недоформованість";
3) малі компанії та "новачки" галузі, що мають вузьку спеціалізацію |
Зберігається розподіл компаній галузі на три групи.
Чисельність 2-й групи скорочується через поглинання
лідерами ринку |
Залишаються лише лідери ринку
(≈80%) та нішеві компанії (≈20%). Позиція нішевих
бізнесів стійка. Лідери починають диверсифікацію |
||
Менеджмент й форми організації ІСБ
та окремих акторів, присутніх на обраній ресурсно-екологічній ніші |
Формування учасників на договірних
відносинах (пули – Т7).
База для мережі розробників |
Формування мережі дилерів або дистриб'ютерів,
виробничих організацій з відповідною сертифікацією. Розвиток підґрунтя
корпоративної мережі |
Створення керуючої компанії.
Формування корпоративних кластерів, створення засад для корпоративної
інтеграції. Становлення правових форм. Брендінг |
Формування
корпоративної структури. Активне застосування аутсорсингу,
придбання необхідних компаній. Створення корпоративної культури, розвиток бренду |
Становлення публічної компанії. Розширення
мережі дилерів. Перетворення в маркетингову компанію, розширення ІСБ на
засадах аутсорсингу й основної групи власників |
Публічна транснаціональна компанія,
розвинені дилерські мережі. Кластери на основі аутсорсингу.
Багаторівневий менеджмент. Вторинний ринок цінних паперів. Продаж активів |
Динаміка показнику концентрації CR3
(методика розрахунку подана у підрозд. 4.3) |
Розробник технології є монополістом
з |
Монополія
руйнується появою конкурентів. Галузь починає новий цикл консолідації з CR3 =
30…40% |
Розташовується в діапазоні
CR3=15...40%. Паралельно зі збільшенням коефіцієнту концентрації підсилюється
конкуренція усередині галузі (через зменшення кількості акторів, що
виробляють продукцію чи виступають у якості контрагентів) |
Зменшення обсягів M&А через
досягнення заданого рівня консолідації. Домінування лідерів обмежується
законодавчо CR3 = 40...65% |
Коефіцієнт
концентрації, збільшуючись, досягає піку (CR3 = 80%), а потім знижується. Це
час порівняно стабільного стану галузі |
|
Деконсолідації до CR3 = 10...15 % |
||||||
Ідентифікація й інтеграційна
поведінка лідера галузі |
Неможливо ідентифікувати найсильнішу
компанію й оцінити її стратегічний потенціал. Єдиний критерій – нарощування
виробництва |
Простіша ідентифікація лідера, яка
проте не означає дієвість інтеграції з ним. Лідери спроможні самостійно
фінансувати зростання без стратегічної кооперації |
Лідери
галузі зацікавлені у злиттях, але така стратегія входу несе в собі негативну
синергію |
Інтеграція
як шлях лідера з галузі, насамперед на нові території. Безперспективність
альянсів |
||
Вхід до галузі |
Найбільш раціональним методом є
створення нового бізнесу, а не через придбання вже існуючої у галузі
компанії. Менш кращою стратегією входу є альянс (наприклад, спільне
підприємство) або придбання лідера без його функціональної інтеграції в
корпоративну систему управління |
Лідируючі компанії самостійно
консолідують ринок з більшою рентабельністю, ніж в складі
пов’язано-диверсифікованих корпорацій, що можуть включити їх до складу
власного бізнес-портфелю. У лідерів відсутня мотивація для продажу
зростаючого в ціні бізнесу. Вхід можливий за рахунок створення нового виду
бізнесу чи через імітацію компаній лідерів |
Стратегії: придбання лідера (можливі перешкоди від ресурсних витрат до
протидії влади), альянс з одним із лідерів (стратегічна ініціатива вже не
належить компанії, що прагне увійти в галузь), франчайзингу |
Вхід через
створення нової малої компанії (без претензій на ріст і лідерство) або через
добре розраховане за часом придбання нішевого
бізнесу (опціон початку деконсолідації й відступу
лідерів галузі). |
||
Кооперація з клієнтами |
Неконкурентність середовища дозволяє
залучати клієнтів без значних зусиль. Залишаються клієнти, залучення яких
менш вигідне, ніж боротьба з конкурентами |
Збереження компаніями досягнутого
раніше темпу приросту клієнтської бази можливе тільки за рахунок суперників.
Маркетингові війни й стратегічна боротьба за об’єкти уваги. Інституціоналізація взаємин |
Поширення програм лояльності.
Інтеграційний маркетинг. Поглинання конкурентів для отримання їх клієнтської
бази |
Ріст
клієнтської бази лідерів фактично припиняється. Втрата стратегічної
перспективи й інтеграція у нові зони росту |
||
Передумови
інтеграційно-дезінтеграційних процесів |
Активна інтеграція відбувається на ранніх і кінцевих
стадіях розвитку галузі. Досить важко обрати партнера для повної інтеграції,
щоб спеціалізуватися на випуску одного нового продукту |
Інтеграція зі збутовими організаціями доцільна до
досягнення стадії зрілості товару. Участь в об'єднаннях (союзах, асоціаціях)
полегшує пошук клієнтів і дозволяє знизити трансакційні
витрати, що нерідко є умовою виживання |
Відмова від власних систем збуту й сервісного
обслуговування на користь незалежних посередників. Вертикальної інтеграції,
якщо обидва учасника угоди належать до галузей у стадії зростання чи
зрілості. Дезінтеграція через виділення чи продаж непрофільних активів |
|||
Інструментарій інтеграції |
Стратегічні альянси й
науково-технічне співробітництво. |
Інтеграційні процеси за допомогою
всіх можливих інструментів, в тому числі й M&А, для підтримки тактики
випереджального розвитку |
Можливість реалізовувати експансію
методом ліцензування своєї бізнес-моделі або технології (наприклад, через
продаж франшиз зростаючим компаніям другого
ешелону). Темп концентрації галузевих активів у таких компаній вище, а ціна,
що сплачує ними за експансію нижче, ніж у конкурентів |
Поглиненого суперника чи зростаючих
компаній другої групі в корпоративну систему управління. Придбання/продаж франшиз. Зниження диверсифікованості |
Альянси з вітчизняними й
зарубіжними конкурентами для розширення географії ринків збуту. Зміна системи
дистріб’юції через кооперацію з іншими агентами |
|
Стратегія в базовій галузі |
Експансія шляхом створення власних
бізнес-одиниць, до того періоду, коли CR3≈25% |
Початок паралельного продажу франшиз з поступовою заміною цим методом диверсифікації
власними силами |
Поглинання галузевих конкурентів |
Викуп франшиз
через сильну консолідацію галузі |
||
Стратегія поза базовою галуззю |
Інтеграція у пов’язані галузі лише
за умови виникнення синергії чи як елемент ресурсного забезпечення |
Поглинання конкурентів. Синхронізація
дій в суміжних галузях з процесами консолідації у базовій галузі |
Продаж
непрофільних активів. Поширення аутсорсингу. Обмін
активами |
Непов’язана диверсифікація чи
інтеграція до закордонних ринків |
ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ (нумерація
відповідає переліку джерел монографії) [7]. Анискин Ю.П. Корпоративное
управление инновационным развитием / Ю.П. Анискин. – М.:
Омега-Л, 2007. – 411 с. [45]. Бутыркин
А.Я. Вертикальная интеграция
и вертикальные ограничения
в промышленности: научная
монография /А.Я. Бутыркин.
– М.: Едиториал УРСС, 2003. – 200 с. [372]. Рагин
Ф.В. Консолидация отрасли
и портфельная стратегия компании / Ф.В. Рагин
[електронний ресурс]. – режим доступу:
http://www.biznesam.lv/upload/11411998404__3.pdf |